Menzies 360 ansatte er havnet på dagpenge, mens de sammenlignelige virksomheder i Københavns Lufthavn - SGH og Aviator - ikke har fyret medarbejdere og alle modtager fortsat løn. Foto: Jens Nørgaard Larsen/Ritzau Scanpix

Bagagegigant fyrer og hjemsender 360 uden løn - som de eneste i Kbh. Lufthavn

26. mar, 20:08
Alle andre større firmaer benytter den statslige hjælpepakke. 3F-tillidsmand: “Jeg ville ønske, at Menzies fortryder og i stedet udviser samfundssind"

Det globale groundhandling-firma Menzies med hovedsæde i skotske Edinburgh har som eneste større virksomhed i Københavns Lufthavn ikke tilsluttet sig den statslige hjælpepakke. Det skriver Netavisen Pio. 

Det betyder konkret, at Menzies har fyret omkring 150 HK’ere og funktionærer og hjemsendt andre 210 3F’ere uden varsel og uden løn.

LÆS OGSÅ: Nu hjælper Holch Povlsen de små erhvervsdrivende

Alle andre større virksomheder i Københavns Lufthavn - herunder konkurrenterne SAS Ground Handling (SGH) og Aviator - har tilsluttet sig regeringens hjælpepakke, inklusiv statslig lønkompensation.

Menzies 360 ansatte er med andre ord havnet på dagpenge, mens de sammenlignelige virksomheder i Københavns Lufthavn - SGH og Aviator - ikke har fyret medarbejdere og alle modtager fortsat løn. Uanset at også langt størsteparten af SGH’s og Aviators medarbejdere er hjemsendt, fordi Københavns Lufthavn er lukket ned.

Direktør: Andre er heller ikke hoppet på pakken
Netavisen Pio har spurgt direktøren for Menzies, Michael Gammelgaard, hvorfor Menzies - modsat konkurrenterne i København Lufthavn - ikke har tilsluttet sig regeringens hjælpepakke:

“Vi er ikke den eneste virksomhed her i verden, som ikke er hoppet på pakken. Jeg kan nævne Bestseller, Stena Line, B & O og andre store virksomheder, som har set sig nødsaget til at afskedige ansatte.”

Jeg sammenligner ikke Menzies med tøjfirmaer og lyd- og billed-firmaer. Jeg sammenligner Menzies med andre sammenlignelige groundhandling-firmaer i Københavns Lufthavn - og her stikker Menzies ud som de eneste, der ikke har tilsluttet sig den statslige hjælpepakke. Hvorfor kan Menzies ikke, når de andre kan?

“Den reelle værdi af hjælpepakken for os er en værdi på cirka 60 procent. Og så var der jo altså et gap dér. En af årsagerne til at hjælpepakken ikke har den værdi for os, som den har på den anden side af hegnet, er blandt andet, at vores 3F’ere allerede er på en solid nedsat månedlig timesats i forhold til dem på den anden side af hegnet. Altså noget mindre end 160 timer om måneden. Ud over det så er der selvfølgelig noget pension og tillæg og noget, som der jo heller ikke er taget højde for i det her. Det betyder, at værdien af pakken - desværre, fordi det er alletiders og fantastisk med de pakker - ikke har den værdi for os, som den umiddelbart bliver slået op til at have,” siger Michael Gammelgaard.

“Jeg har al mulig empati”
Han understreger, at Menzies selvfølgelig starter op igen med de hjemsendte 3F’ere, “når der igen er aktivitet i lufthavnen”.

Menzies står stadig ret alene i det sammenlignelige landskab….

“Ja, men vi må bare fastslå, at vi skal som udgangspunkt beskytte arbejdspladser - og for at beskytte arbejdspladser så skal vi beskytte virksomheden. Vi er jo nødt til at have en virksomhed som består, for at kunne trække medarbejderne tilbage. Økonomien i pakken har ikke virket for os. Og så er vi globale modsat SGH. Vi har 220 stationer rundt om i verden, som alle er påvirket af corona-krisen.”

Menzies-direktør Michael Gammelgaard understreger, at han ærgrer sig over, at corona-krisen har ramt Menzies’ ansatte:

“Jeg har al mulig empati, og jeg kan forstå situationen. Vores interesse er at beskytte firmaet - for at vi så på den anden side kan trække folk tilbage til virksomheden. Vi bruger de aftaler, som CO Industri og Dansk Industri har lavet. Vi har ikke efterladt folk på gaden. De er på dagpenge fra nu - og så vender de tilbage, når situationen er normaliseret,” lyder det fra Michael Gammelgaard.

Menzies krævede 40 procents lønnedgang
Formand for 3F i Kastrup, Henrik Bay-Clausen, ærgrer sig gevaldigt over forløbet:

“Menziers krævede en massiv lønnedgang af vores medlemmer for overhovedet at overveje at tilslutte sig lønkompensations-aftalen. Kravet var at medlemmerne skulle gå 40 procent ned i løn, og det er jo fuldstændig urealistisk,” siger han til Netavisen Pio.

Henrik Bay-Clausen finder det bemærkelsesværdigt, at Menzies som eneste større firma i lufthavnen ikke er parat til at ofre en eneste krone selv:

“Menzies havde den opfattelse, at det ikke måtte koste virksomheden en eneste krone at tilslutte sig hjælpepakken. De ville gerne have fra statskassen, men de ville ikke yde noget som helst selv. Jeg synes det er bemærkelsesværdigt, at Menzies står helt alene i Københavns Lufthavn. Alle andre større virksomheder har tilsluttet sig hjælpepakken: Københavns Lufthavn, Gate Gourmet, SGH, Aviator, luftfartsselskabet SAS. Jeg kunne blive ved.”

“Vi må bare konstatere at Menzies og samfundssind - der er bare intet match mellem de to ting, desværre. Vi er død-ærgerlige over, at det her engelsk baserede firma ikke vil tage imod den fremstrakte hånd fra det danske samfund,” konkluderer Bay-Clausen.

Tillidsmand appellerer: Vis samfundssind
3F’ernes tillidsmand hos Menzies, Ike Torp-Danielsen, ærgrer sig mindst lige så meget over forløbet:

“Man må sige, at forhandlingsforløbet med Menzies er endt ulykkeligt. Vi har lært, at Menzies er en virksomhed, som vender hver en krone. Kravet om en lønnedgang på 40 procent var ganske enkelt ikke realistisk at imødekomme. Nu er vi så endt på dagpenge. Det er en utrolig kedelig situation for alle,” siger Ike Torp-Danielsen til Netavisen Pio.

LÆS OGSÅ: Sådan dækker vi dit arbejdsliv under coronakrisen

Han appellerer til, at Menzies besinder sig og alligevel tilslutter sig hjælpepakken:

“Jeg ville ønske, at Menzies fortryder og i stedet udviser samfundssind og tilslutter sig hjælpepakken. Det ville jeg virkelig ønske.”