- Vi var afhængige af lønnen, og i vores kultur stiller man ikke spørgsmål, siger Reuben Kotei. Foto: Michael Drost Hansen/Fagbladet 3F

Arbejdede for dansk skibsreder: Vi blev behandlet som slaver

8. jul, 06:37
Reuben Kotei og Justice Numo har i mere end tre år arbejdet under slavelignende forhold på et fiskeskib i Thyborøn.

I mere end tre år har to afrikanske sømænd arbejdet under slavelignende forhold på et fiskeskib i Thyborøn. Ingen ferie og 11 timers arbejde seks dage om ugen har været hverdagen for Reuben Kotei og Justice Numo, som kom til Danmark fra Ghana med et løfte om at skulle sejle et skibsfartøj tilbage til Ghana.

Det skriver Fagbladet 3F.

LÆS OGSÅ: Ny undersøgelse: Disse grupper har størst stigning i indkomst

- I siger, at vi er blevet behandlet som slaver. Jeg er aldrig glad for at blive kaldt navne, men især ikke, når jeg finder ud af, at det er sandt, siger 57-årige Reuben Kotei, som sammen med 52-årige Justice Numo er under Center mod Menneskehandels beskyttelse indtil efter retssagen i august.

Midt- og Vestjyllands Politi har tiltalt en 55-årig dansk skibsreder for menneskehandel og for at beskæftiget de to uden den nødvendige arbejdstilladelse og har bistået til, de har opholdt sig ulovligt i landet.

Ifølge anklageskriftet kræver anklagemyndigheden fængselsstraf, bøde, erstatning til de to afrikanere, samt konfiskation af det pågældende fartøj, som rederen og hans virksomhed ejer.

Reuben Kotei og Justice Numo boede på fiskefartøjet og er blevet betalt 1.200 euro om måneden, svarende til lige knap 9.000 danske kroner.

De har ikke haft ferie i al den tid, de har opholdt sig i Danmark. Rederen inddrog desuden deres pas og rejsedokumenter. Og da arbejds- og opholdstilladelsen udløb 3. april 2017, har de to mænd derfor opholdt sig ulovligt i landet, fortæller de to afrikanere til Fagbladet 3F.

De fik at vide, at hvis de kontaktede myndighederne, ville det føre til problemer, fordi deres papirer ikke var i orden. De forholdt sig derfor i ro og fandt sig i de dårlige arbejdsvilkår.

- Vi var afhængige af lønnen, og i vores kultur stiller man ikke spørgsmål. Vi var soldater i krig. Og når man er i krig, bliver man ved, indtil slaget enten er vundet eller tabt. Der er ingen udløbsdato, siger Reuben Kotei.

De to ghanesere fik desuden at vide, at de ikke måtte bevæge sig længere væk end en radius af 500 meter af skibet, for ellers ville det få konsekvenser.

Reuben Kotei og Justice Numo mødte første gang den danske skibsreder, da de arbejdede i Senegal. Reuben Kotei fortæller, at han hjalp skibsrederen med at finde de bedste fiskeområder ud fra Senegals kyst. Det førte til, at skibsrederen spurgte de to ghanesere, om de ville ledsage ham tilbage til Thyborøn for at hjælpe ham med at lægge sidste hånd på fiskeskibet ‘Emma Helene’.

Derefter var det planen, at Reuben og Justice skulle sejle skibet tilbage til Senegal.

- Den skulle bare males færdig, og så var den klar til afgang. Vi havde kun regnet med at være i Danmark i kort tid, siger Reuben Kotei, som har arbejdet som sømand i rigtig mange år.

På grund af en påsejling i havnen sank ‘Emma Helene’, inden den nåede at forlade havnen i Thyborøn, hvorefter Reuben og Justice i stedet påmønstrede en anden af skibsrederens skibe, nemlig ‘Helene’.

Stadig med det mål at gøre skibet klar til at sejle tilbage til Senegal.

Tre år senere befandt de to ghanesere sig stadig på fartøjet ‘Helene’ uden kurs tilbage mod Afrika.

Indtil den 26. maj 2020 boede Reuben Kotei og Justice Numo i hver deres lille kahyt ombord på fartøjet. De arbejde på ‘Helene’, lavede forfaldende arbejde på havnen og hjalp endda til på andre fiskekuttere ejet af den samme reder.

- I løbet af årene har jeg spurgte til henkastet, hvornår han (skibsrederen, red.) regnede med, at vi kunne sejle ud. Han blev bare ved med at svare, at der nok ville gå tre måneder. Til sidst holdt jeg op med at spørge, siger Justice Numo til Fagbladet 3F.

Fiskeskibet ‘Helene’ er ejet af en dansk skibsreder, men sejler under belizisk flag. Ved at sejle under Belize eller andre såkaldte bekvemmelighedsflag undslipper skibsrederen danske skatter og sikkerhedskrav. Besætningen må derfor ofte tage til takke med ringe sikkerhed, elendig arbejdsvilkår og ejere, som ikke tager ansvar for deres besætning.

Fagbladet 3F har desuden kendskab til, at den danske reder har et andet skib ‘Amalie’ under Belize-flag liggende i Thyborøn havn. Her bor tre andre ghanesere, som han importerede til Danmark i april i år. De tre er nu blevet udvist af dansk politiet og forlader landet via fly, så snart covid-19 tillader det.

Selvom ‘Amalie’ sejlede til Ghana 7. marts 2019 for at hente de tre andre afrikanske sømænd til Danmark, fik Reuben Kotei og Justice Numo altså ikke muligheden for at afmønstre og rejse tilbage til deres familier.

Hver måned har de to afrikanske sømænd sendt en stor del af deres løn hjem til deres koner og børn i Ghana. Det er mere end tre år siden, at de sidst så deres familier, fordi uden ferie har det ikke været muligt at rejse hjem. Al kontakt har derfor foregået over iPads.

Med 12 års erfaring som ITF-inspektør (Internationale Transportarbejder Forbund) har Morten Bach stort kendskab til snyd og bedrag i de danske farvande. Han er desværre derfor ikke overrasket over at høre, at to ghanesere lever og arbejder under slavelignende forhold i mere end tre år.

- Jeg er dybt forarget over, at en dansk skibsreder kan finde på at berøve to mennesker deres frihed og behandle dem på denne måde. Det er grotesk, siger Morten Bach, som arbejder under fagforbundet 3F’s transportgruppe.

Den 21. og 31. august bliver sagen behandlet ved retten i Holstebro.

De to afrikanere skal ifølge anklageskriftet have hver en erstatning på 40.562 euro - hvilket svarer til omkring 300.000 kroner. Så mange penge på lommen ville gøre en kæmpe forskel for de to ghanesiske sømand. Hvis Reuben Kotei og Justice Numo ender med at kunne forlade Danmark med en erstatning hver, drømmer Reuben Kotei om at indfri en stor drøm:

- Hvis vi får pengene, vil min drøm om at kunne købe min egen båd måske gå i opfyldelse, siger han.

Fagbladet 3F har forsøgt at få en kommentar fra skibsrederens forsvarsadvokat, Peter Secher, som har afvist at kommentere sagen og ikke ønsker at bekræfte at have noget med sagen at gøre. Fagbladet 3F har desuden forgæves forsøgt at få en kommentar fra selve skibsrederen.